Brno je trochu jiný realitní svět, říká v podcastu Co ty a Reality? Petr Schwank (EP)

Aktualizace: čvc 23

Co ty a Reality? Název nového seriálu podcastů, během nichž si budu povídat se zajímavými osobnostmi o jejich vztahu a zkušenostech právě se světem realit. Hned prvním hostem, kterého jsem vyzpovídal, je jeden z nejlepších českých podcasterů a také spolumajitel EP Mediálního vydavatelství Petr Schwank. Jaké má zkušenosti s aktuálním hledáním pronájmu komerčních prostor? Jak srovnává nabídku v Praze a v Brně? Ovlivnila ji nějak doba covidová?


Petrův byznys se pomalu rozrůstá. Zastihl jsem ho ve chvíli, kdy řeší stěhování studia do větších a kompaktnějších prostor, protože ty stávající jim už dispozičně nestačí. Kromě pražských prostor řeší navíc i ty v Brně, v obou případech pronájem.



“Mám výhodu, že mi pod rukama prošly už desítky realitních makléřů coby respondenti, se kterými jsem dělal rozhovor. Když jsem začal pronájem nových prostor hledat, pár z nich jsem oslovil. Sešlo se mi hodně nabídek na kancelářské prostory, ale vše bylo mimo vizi, kterou mám,” říká během rozhovoru Petr Schwank.


Petr se tedy se svým týmem rozhodl hledat po vlastní ose, ale nebylo to ono. Nabídka byla omezena nabídkou realitních serverů. Nakonec rozhodla náhoda. Přes známého makléře se dostal k odborníkovi, který se specializuje na komerční budovy. Nabídl jim takové možnosti, které oficiálně zalistované nikde nejsou.


Makléři často dávají přednost prodeji před pronájmem


S makléři však jednoduché pořízení nebylo. Praxe je totiž taková, že většina z nich pracuje s nabídkou, protože poptávka je obrovská. A někteří makléři dají přednost zakázce s větším finančním profitem, pak jdou nájmy trošku stranou. V případě, že klient hledá pronájem, je nejlepším řešením obrátit se na makléře, kterého dobře zná. Je třeba si s ním hned na začátku vyjasnit, zda na to má čas a chce se tomu věnovat.


Poptávka po nemovitostech se navíc u klientů se navíc v čase dost mění. Z vlastní zkušenosti vím, že mě oslovil klient s poptávkou pronajmout si byt v centru Prahy a nakonec si koupil pozemek za Prahou a začal stavět. Podobnou situaci zažil i Petr Schwank: “Původně jsem měl romantickou představu, že budeme sídlit v pronajaté vile, kde budeme jen my. To jsme velmi rychle narazili, protože nabídka takového řešení byla hodně špatná. To, co jsme viděli, nevyhovovalo našim požadavkům. Člověk asi musí být otevřený a s vlastní poptávkou a představou trochu pracovat, protože jinak hrozí, že nenajde a bude z toho smutný,” přiznává.


Jdeme trochu proti proudu. Vylidněné komerční prostory chceme obsadit, říká v podcastu Petr Schwank


Sehnat pronájem brněnských komerčních prostor se nakonec ukázalo jako oříšek. Brno je totiž trochu jiný realitní svět a nebylo vůbec jednoduché natrefit na vyhovující pronájem. “Hodně pomáhal brněnský společník, který aktivně vyhledával a postory i sám procházel. Ale vůbec se to nedařilo. Tím, že potřebujeme mít vystavené studio, máme specifičtější požadavky. Ale zase podle mě nejsou až tak specifické. A i tak se nám tam za tři čtyři měsíce nepovedlo najít vhodný prostor,” říká Petr Schwank.


Je to docela zajímavá situace, zvlášť tehdy, když je v tuto chvíli komerčních nemovitostí docela dost. Doba covidová totiž postihla řadu podnikatelů a nebytové prostory se uvolňují. S tím původně počítal i Petr Schwank. V Praze s nalezením pronájmu problém nebyl. “Ale v Brně pokaždé přišel telefon ve stylu, tak jsem byl v dalším prostoru a zase nic. Dlouho se nám to nedařilo a nedokážu si vysvětlit, čím to bylo. Nakonec jsme vhodný prostor našli, ale bolelo to. Mysleli jsme si, že to do měsíce bude vyřešené, vždyť se přece všichni stěhují pryč,” přiznává Petr Schwank.


Petrův byznys, natáčení podcastů, je hodně fixovaný na místo. Jeho práce (a práce jeho kolegů) se dá dělat vzdáleně jen omezeně. Možná z této situace bude i trochu profitovat, protože jde svým způsobem trochu proti trendu. Lidé pracují z home officu a vylidňují kancelářské prostory. Petrův tým tyto prostory naopak obsazuje.


A co Petr a jeho soukromí? Proč o sobě říká, že je věčný nájemník a co ho naučilo nenávidět Prahu? Jaký má názor na realitní trh a chybějící nabídku nemovitostí v některých regionech?


Trh si v tuto chvíli dělá, co chce. Málokdo rozumí tomu, co se bude za pár měsíců či let dít. Vývoj vidíme, ale to, co se stalo za poslední tři roky, je neskutečné. Dnes jsme schopni prodat nemovitost i bez veřejné nabídky. Což ale může být pro klienta škoda, protož cenu určuje trh a poptávka. Predikce je taková, že by ceny moc klesat neměly. Zájem lidí je veliký. Nemovitosti často buď nejsou nebo jsou velmi drahé. Je otázka, co ukáže čas.


Celý rozhovor s Petrem Schwankem najdete v prvním dílu podcastu Co ty a Reality? na Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts a Audioboom.

Kdo je Petr Schwank?


Ve světě médií se pohybuje už dvanáct let. Petr Schwank si v patnácti řekl, že dojde na konkurz na redaktora hokejové Sparty, a uspěl. Trochu punkový přístup, ale vyplatil se. Po zkušenostech s psaným a mluveným slovem v rádiu naskočil na vlnu nově vznikající komunikační platformy podcastů a začal se jim naplno věnovat. Mezi jeho nejznámější sérii podcastů patří Buduj značku, kde mu pod rukama prošlo už na dvě stovky zajímavých hostů. Když se s ním bavíte o tom, s kým si v rámci své práce nejraději povídá, obdivuje lidi se silným příběhem, kteří se o něm nebojí otevřeně a autenticky vyprávět (jako například podnikatel a zakladatel firmy Vivantis Martin Rozhoň).

166 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše