Stavební ceny za metr čtvereční vzrostly v Praze i dvojnásobně, říká stavitel Petr Sviták

Co mají společného záchranáři na elektrokolech a generální dodavatel řady developerských staveb v Praze? Stavitele Petra Svitáka. Ten se kromě své profese rozhodl založit Nadační fond zdravotnické záchranné služby a projekt rychlé první pomoci na elektrokolech FastMEDIC. Co ho k tomu vedlo? A jak se v současné době pohybují ceny stavebních materiálů? A kdy se jejich raketový růst zastaví? I o tom jsem si spolu povídali v dalším dílu podcastu Co ty a Reality?


Petr Sviták je další z řady zajímavých osobností. Před dvěma lety založil projekt FastMEDIC, tedy rychlá první pomoc na elektrokolech. Podstatou projektu jsou záchranáři na elektrokolech, kteří se díky nim dostanou k pacientům v těžkém terénu rychleji než klasická záchranka.


„Měl jsem dopravní nehodu a začal jsem přemýšlet nad tím, co udělat pro společnost, jak jí něco vrátit. Inspiroval jsem se v zahraničí u první pomoci na kole a chtěl jsem něco podobného zkusit i v Čechách. Ptal jsem se lidí kolem sebe, laické i odborné veřejnosti, všem to přišlo jako dobrý nápad. Proto jsem začal budovat FastMEDIC, projekt cyklohlídky a záchranáři na kolech.“ Petr Sviták


Není to jen doktor na kole, ale kompletní zdravotnické zajištění akce


Hned na začátku se ukázalo, že o podobnou službu bude v Čechách zájem. Účastnili se několika sportovních akcí, běhů v Praze a v Pardubicích na koňském závodišti. Pak ale přišel kovid a akce byly zrušeny. „Od června tohoto roku už se opět akcí účastníme, například triatlonu v těžko přístupném terénu, běhy v Slavkovském lese, filmový festival v Karlových Varech,“ říká Petr.


Zatím největší akce, které se FastMEDIC účastnil, byl závod v centru Prahy. Kromě cyklohlídek tam koordinovali celou záchrannou akci. Řešili napojení na nemocnici, záchrannou službu a na složky IZS tak, aby pořadatel měl přehled a věděl, že je vše je pod kontrolou.


Potenciál vidí Petr Sviták i u organizace festivalů. Ačkoli se jich kvůli covidovým opatřením moc nekonalo, nyní se o jeden FastMEDIC uchází. Petr přiznává, že situace, kdy není ani jasné, jaká budou platit opatření, zda se akce vůbec uskuteční a kolik na ni přijde osob, není pro organizaci zajištění první pomoci příznivá.


„Předtím než se s organizátory jakékoli akce domluvíme na spolupráci, předchází tomu velká projektová příprava. Místo musíme navštívit, abychom věděli, jak to tam bude vypadat, kolik tam bude návštěvníků a tím pádem kolik bude potřeba záchranářů.“ Petr Sviták



Ve FastMEDIC chtějí projektově řídit vždy celý zdravotnický dohled na akci. „Pamatuji na situaci, kdy jedna běžkyně během sportovní akce zkolabovala. Na elektrokolech jsme tam byli velmi rychle. Na plachtě jsme pak už i s kapačkou slečnu vytáhli, naložili jsme ji do sanitky a ona odjížděla do nemocnice s velkou svalovou křečí, ale stabilizovaná. Případy, kdy jsme potřeba, se opravdu dějí, ačkoli si je nikdo nepřeje,“ vzpomíná Petr.


A proč záchranáři na elektrokolech? Díky nim totiž může lékař dorazit k pacientovi v nedostupném terénu nejen rychle, ale taky svěží. Na elektrokole totiž šetří síly a může se hned po příjezdu plně věnovat první pomoci. Petr přiznává, že sehnat dostatek kvalitních elektrokol nebyla legrace. „Jelikož jsme startup, snažil jsem se obcházet partnery a získat od nich podporu. V loňském roce jsem nakonec partnera našel, ten nám kvalitní kola nejen zapůjčuje, ale i profi servisuje,“ říká.


Na stavbu komplexu padesáti bytů je potřeba zhruba sto dodavatelů


FastMEDIC zabírá Petrovi hodně času, ale jak sám přiznává, spíše toho soukromého. Jeho profesí je totiž stavařina. Petr vystudoval Stavební fakultu ČVUT v Praze a celý svůj dosavadní život točí kolem pozemních staveb.


„Odšlapal jsem si stavby z bláta až po projektové řízení a teď jsem majitelem a jednatelem stavební společnosti, kde děláme generální dodavatele staveb. Děláme hlavně rezidenční bydlení, rodinné domy a bytové domy tady po Praze.“ Petr Sviták


V roce 2011 už při studiu na vysoké škole nastoupil do velké společnosti, která působí jako generální dodavatel staveb. Zde se během šesti let vypracoval z pozice mistra až po projektového manažera, už v šestadvaceti letech řídil půlmiliardový projekt.


Nakonec se stal výrobním ředitelem divize tady v Praze. Chopil se příležitosti a založil vlastní firmu. Už přes tři roky buduje dodavatelskou strukturu tak, aby jeho firma mohla generální dodávku staveb dávat na míru a hlavně v čase.


V oblasti nemovitostí se Petr pohybuje už deset let. Připravuje projekty od A po Z, od územního řízení až po kolaudaci a předání klíčů. Jeho největším projektem byla výstavba asi tří set bytů na Praze 9 v hodnotě půl miliardy korun, podílel se i na stavbě logistického centra kousek za Prahou v hodnotě dvou a půl miliardy pro velkého zahraničního investora.


Jak vypadá jeho práce v reálu? „Děláme projektové řízení. Nemáme dělníky, ale všechno jsou to stavbyvedoucí nebo manažeři. Ti dávají projekt dohromady, aby se dobře vyvinul. Lidi si na to najímáme. Pro informaci - na stavbu domu o padesáti bytech je potřeba až sto dodavatelů,“ popisuje Petr Sviták.


O vlastním developerském projektu sice Petr uvažuje, ale je opatrný. Projektů, které by pro něj byly zajímavé na trhu moc není. Navíc je v současné době složitá situace se stavěním, které dává developerům ještě smysl.


„Často se potkávám se zástupci velkých stavebnin a bavím se s nimi o vývoji cen. Je to velké téma. Na stavebnictví dopadla covidová situace až se zpožděním, cca po roce. Stává se, že nabídky jsou násobně větší než byly a lhůta nabídek je třeba jen jednodenní. Někdo nám třeba v deset hodin pošle nabídku a musíme se rozhodnout do půl třetí, jestli to za tu cenu chceme nebo ne. Typicky je to u železa. Ta stoupá cena nejen za materiál, ale i za ukládku,“ popisuje situaci ve stavebnictví Petr.


Kde je únosná hranice cen nemovitostí? Developeři jsou momentálně v hodně těžké situaci


Ve stavebnictví se musí podle Petra neustále balancovat a aktualizovat cenu, protože pokud se o měsíc zpozdí nebo investor zdrží své rozhodnutí, musí okamžitě přeceňovat tak, aby byla stavba včas dokončena. „Věřím, že se časem růst cen zastaví. Musí podle mě dojít i k nějaké regulaci nebo pozastavení trhu kvůli veřejným zakázkám. Jinak by bylo nemožné ufinancovat stavbu škol, dálnic, další infrastruktury,“ předpovídá.


Od cen materiálu se logicky odvíjí i ceny staveb. „Na Praze 5 jsme měli projekt, kde stál stavební metr čtvereční 46 tisíc za metr. Teď jsou tu projekty, kdy včetně založení budovy, se stavební cena za metr čtvereční pohybuje kolem 85 tisíc. Tak si vezmi, kam se třeba musí až šponovat cena při prodeji, aby na tom developer ve finále ještě něco vydělal. A kde je ta únosná hranice? Developeři jsou momentálně v hodně těžké situaci,“ dodává.


Řada developerů prodala byty na papíře, ale ještě nejsou hotové. Ceny jdou nahoru a pak mají vůbec problém, aby stavbu nakonec ještě nedotovali.


Kdo dojíždí do práce víc než půl hodin, je údajně nespokojený, říká Petr Sviták


Jak vypadalo Petrovo první bydlení v historické vile nedaleko Hanspaulky? A kde bydlí teď? „Hledali jsme bydlení lehce za Prahou. Pocházím z Vysočiny, takže potřebuji lesy, háje, louky, vyběhnout nebo jít se někam vykoupat. Rád si po ránu splním všechny své rituály, než začnu fungovat. Nakonec jsme koupili byt na Praze Západ. Byt se mi sice napoprvé nelíbil, ale teď musím říct, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí. Je to skvělá lokalita a baví mě tam bydlet dál,“ říká Petr Sviták.


Mezonetový byt v Radotíně o rozloze 85 metrů čtverečních kupoval za necelých pět milionů. Dnes by jeho hodnota byla dvojnásobná. Jeho prodej ale Petr neplánuje.


„Zatím sedím na několika židlích, život mám trochu fast i díky FastMEDIC, ale jsme v bytě spokojeni. Časem plánuji dům v dojezdové vzdálenosti do kanceláře. Říká se, že člověk, který dojíždí do práce víc než 30 minut je nespokojený. Já chci být spokojený a šťastný jako jsem teď, čili do budoucna bych chtěl do kanceláře dojíždět opravdu jen do půl hodinky.“ Petr Sviták


Celý rozhovor najdete na: Youtube, Spotify, Apple Podcasts a Google Podcasts.


40 zobrazení0 komentář